Saturday, March 3, 2007

Islam sebagai ideologi politik: Sejarah Perkembangrannya dalam Gerakan Islam moden

Oleh Mujahid Yusof Rawa : (Bahgian 3)Harakah:1302/1 - 15 Jan 2006

Lahirnya regim selepas merdeka di kalangan negara Islam yang bersikap musuh kepada parti Islam dan gerakannya menyaksikan `zaman tribulasi' di mana gerakan Islam ditindas dan aktivisnya ditahan dan disiksa dalam penjara-penjara gelap regim diktator.


Bacalah sejarah Ikhwan kita akan dapati kebanyakan penulisan pemikirnya dan aktivisnya ditulis dalam suasana kuku besi pemimpin Islamnya sendiri.


Kesan psikologi penulisan pada era `mehnah' ini melahirkan istilah-istilah keras seperti Modern Idols' (berhala moden), `Tyranny Leaders' (pemimpin Taghut), `Kufr Nidzam' (sistem Kufur) dan batas-batas Iman dan kekufuran didedahkan tanpa kawalan.


Seluruh dunia Islam tidak menjanjikan kebebasan kepada parti Islam dan gerakan Islam malah pada saat mereka mengecapi kemerdekaan dari penjajah, gerakan Islam terus dijajah oleh regim tempatan dan sekali gus istilah Daulah terus berada di penjara-penjara tanpa ia dapat didengari dengan penuh keadilan.


Pengolahan Danlah IslamKemunculan istilah Daulah Islam walaupun baru tetapi ia paling banyak mendapat perhatian para ulama dan pemikir Islam dengan cara mengemukakannya dalam buku dan penulisan mereka.


Seperti yang telah diterangkan di awal penulisan ini, istilah Daulah ialah istilah yang dikompromikan istilah asalnya iaitu Khilafah Islamiyah yang telah menerima nasibnya dari sudut keberadaan-nya pada tahun 1924.


Apa yang tinggal selepas dari itu ialah Falsafah dan Konsep yang kemudiannya cuba diadaptasikan dalam kerangka nation state atau negara bangsa.


Sudah tentulah percubaan ini bukan sesuatu yang mudah memandangkan kepada sukarnya para ulama dan pemikir Islam meletakkan satu konsep dalam kerangka yang asas negaranya ialah bangsa dan asas perundangannya adalah dwi perundangan dan asas masyarakatnya adalah liberal madani.


Kesukaran ini telah melahirkan berbagai olahan tentang bagaimana konsep Daulah ini tetap boleh diperakui sebagai ideologi sebuah negara nation state.


Berasaskan kepada premis ini lahirlah dua ekstrim pemikiran yang berpegang kepada idea yang menolak segala landasan politik yang ada kerana menganggapnya sebagai Kufrun dan Islam hanya boleh ditegakkan melalui dakwah dan amar makruf.


Apabila manusia memahami tuntutan Islam maka Daulah akan tertegak dengan semua akan menerimanya.


Bahayanya fahaman ini ialah kelompongan dan kekosongan landasan politik boleh mengheret pengamalnya kepada fatwa penghalalan darah saudara muslim dan yang bukan muslim serta mengambil tindakan mengikut acuan sendiri yang membahayakan maslahat umum Islam itu sendiri.


Ia mudah diheret kepada sikap militan untuk mencari jalan singkat melalui tindakan keganasan yang titik tolaknya mesti lahir dari kebencian kepada sesiapa sahaja yang menentangnya.


Manakala pada satu ekstrim pula lahir sikap `beralah' kepada keadaan lalu mengambil jalan mudah memperakui suasana yang ada dan menganggap selagi mana ada istilah Islam dan sedikit peruntukan Islam dalam sesebuah negara maka ia dianggap sebagai negara Islam tanpa perlu kita mendalami apakah ciri-ciri Daulah Islam itu terlaksana atau tidak.


Bahayanya fahaman ini membawa kepada kelonggaran fatwa dan bermudah-mudah dengan keruntuhan akhlak pemimpin Islam dan masyarakat sekelilingnya.


Antara dua ekstrim kekerasan dan kelonggaran ini lahir pengolahan-pengolahan yang tetap mendasari falsafah dan konsep politik Islam dengan bertunjangkan kekhilafahan sebagai asasnya namun secara realitinya cuba melihat perlaksanaannya dengan cara praktikal keadaan dan suasana.


Pengalaman Ruang KebebasanPenulisan ini akan memfokuskan usaha pengolahan ini dengan melihat perkembangan politik semasa dunia Islam dan usaha yang telah dijalankan bagi membolehkan konsep daulah ini terlaksana kesemuanya ataupun sebahagiannya.


Ia ada kaitan dengan perkembangan politik kerana pemikiran ini sama sekali tidak membelakangi kerangka sistem yang ada bagi membolehkannya membawa idea ini.


Cuma yang membezakannya ialah sejauh manakah kadar kebebasan yang dimiliki oleh pengamal pemikiran ini selagi diizinkan oleh sistem politik yang berkuasa pada hari itu.


Perlu diingatkan bahawa pada waktu regim pemimpin tempatan menindas gerakan Islam selepas kemerdekaan, tekanan kepada ruang kebebebasan bersuara turut memaksa regim-regim ini sama ada digulingkan atau diganti dengan janji sedikit kebebasan kepada rakyat untuk bersuara.


Walaupun kebebasan ini lambat dinikmati oleh aktivis Islam kerana mereka yang akhir keluar dari penjara setelah golongan lain dibebaskan dahulu, namun akar umbi yang kukuh dan iklim kebangkitan Islam yang menguasai pesada politik antarabangsa mempercepatkan proses penerimaan semula masyarakat kepada ideologi politik Islam yang dibawa oleh gerakan Islam.


Khusus pada kemenangan revolusi Islam Iran pada tahun 1979, kemampuan politik Islam dalam konteks sebuah Daulah membuktikan ia boleh ditegakkan dan mampu mencabar sistem yang menentangnya selama ini.


Kebebasan yang ada pada waktu itu diambil kesempatan oleh gerakan Islam yang mula menonjolkan entiti politiknya sebagai peserta pilihan raya dan mampu pula memenangi beberapa kerusi dan menjadi calon-calon favourite rakyat.


Pengalaman awal ini memberi keyakinan bahawa dengan memberi mereka peluang dan dengan kekuatan ideologi dan peribadi Islam yang dimiliki oleh tokoh-tokoh parti Islam sudah tentu pasti pesaing mereka dari parti politik sekular akan mengalami kesukaran untuk menang dalam pilihan raya.


Dalam negeri yang majoritinya adalah Muslim yang mempunyai sejarah yang panjang istilah Daulah Islam tidaklah pelik dan menggerunkan.


Keterlibatan aktivis Islam secara politik dan ruang kebebasan yang ada menjadikan sebutan Daulah Islam sebagai cliche yang mula diterima orang ramai.


Pengolahannya kini bukan hanya konsep dan teori tetapi diformulasikan supaya terlaksana dalam kerangka undang-undang dan dasar-dasar serta memperkukuhkan peruntukan-peruntukan Islam yang sedia ada.


la menjadi slogan kepada permasalahan rakyat yang selama ini diharamkan dari semua sudut kemajuan kerana korupnya regim-regim yang terdahulu.


Politik Penyertaan (Participative Politics)Sambutan yang menggalakkan daripada era keterbukaan terhadap ideologi politik Islam, juga telah meletakkan aktivis politik Islam mengorak satu langkah ke depan yang berani iaitu kesediaan mereka untuk menyertai kerajaan sekular yang ada dan sedia berkongsi kuasa (power sharing).


Pengalaman ini besar maknanya kepada retorik Daulah Islam kerana ruang yang lebih selesa untuk mereka mengisi kerangka sebuah negara dengan ideologi politik Islam yang mereka


perjuangkan.Pembukaan pintu pemerintah sekular kepada gerakan Islam dengan nama `aslamiyah' atau penerapan Islam kepada dasar pemerintahan dan pentadbirannya meletakkan penulis dan pemikir Islam terpaksa mengolah bagaimana ia boleh dilaksanakan dalam satu pemerintahan yang sekular.


Di sini lahirnya pendekatan "tadarruj" iaitu perlaksanaan Islam dalam negara mengikut ke rangka penyertaan ini mestilah secara berperingkat-peringkat supaya matlamat yang lebih besar iaitu menjadikan ia Daulah Islam akan tercapai, sebarang bentuk perlaksanaan yang `istijal' tergesa-gesa hanya akan membantutkan usaha murni ini.


Perlu diingatkan pada waktu pengalaman ini mula diterima oleh gerakan Islam, sebahagian gerakan Islam atas pemikiran yang sama menolak sebarang komplot bersekongkol dengan regim sekular, mereka lebih minat meneroka bidang Tahaluf Siyasi dengan parti-parti non-Islam yang lain dalam gabungan politik yang membolehkan mereka menjadi lebih kuat di Parlimen untuk menyuarakan aspirasi perjuangan mereka.


Kebangkitan Politik IslamPengalaman era keterbukaan di merata dunia Islam secara nisbinya membuka ruang untuk kebangkitan golongan Islam di pesada kuasa.


Strategi politik dan kerapuhan regim yang sedia ada serta semangat anti neo-kolonialisme Barat telah memberikan laluan mudah kepada golongan Islam menguasa pesada politik.


Aspirasi Daulah yang mereka perjuangkan nampaknya lebih mudah untuk dilaksanakan melalui rang undang undang yang berada di tangan mereka.


Bahagian pelaksanaan kepada retorik yang dilontarkan kepada masyarakat yang mahu mereka lakukan sekarang menjad milik mereka.


Kebangkitan ini menyaksikan hak legislatif dirombak, dipinda diganti dan disesuaikan dengan aspirasi daulah yang mereka perjuangkan selama ini.


Penegasan daulah bukan hanya di kertas tetap dilaksanakan dalam hak legislati yang dikuasai oleh pro-Islam.


bersambung keluaran akan datang

No comments: